top of page

מטבעות וירטואליים- כן או לא בתוך פרוטפוליו של משקיע?


ביטקוין - כן או לא?

בשנים האחרונות התעצם הבאז סביב הביטקוין והמטבעות הוירטואליים האחרים. האם הם אכן צפויים להחליף את השטרות והמטבעות המסורתיים או שמדובר באפיזודה זמנית שתחלוף בעתיד?

ביטקוין - כיצד הכל התחיל

אחרי המשבר של 2008, החליט אדם שזהותו לא ידועה עד היום, להמציא מטבע חדש שלא יהיה תחת שליטתה של מדינה כלשהי ויועבר בין קונים למוכרים ללא תיווך של המערכת הבנקאית. הוא קרא למטבע ביטקיון. הביטקוינים מיוצרים באמצעות תהליך שנקרא "כרייה" - בדיוק כמו כריית זהב, רק שכאן הכורים מפעילים מחשבים שמתחרים ביניהם על פתרון בעיות מתמטיות מורכבות, הראשון שפותר את הבעיה מתוגמל במטבעות ביטקיון חדשים שנוספים למחזור. העברת תשלום בביטקוין בין קונה למוכר מתבצעת באמצעות רשת האינטרנט באופן מיידי וללא מתווך, ולכן היא כרוכה בעמלה מזערית בלבד. הביטקוין היה המטבע הוירטואלי הראשון ולכן הוא המוכר ביותר, אבל פרט אליו נוסדו עד היום הרבה מטבעות וירטואליים נוספים, שפועלים באופן דומה.

הרעיון מאחורי המטבעות הוירטואליים וטכנולוגית הבלוקצ'יין, שהיא בעצם ספר רישום העסקאות שבוצעו במטבע, הוא שימושי מאוד, ולכן זה מעניין לא מעט בנקים גדולים בעולם. מצד שני, כל עוד העברות הכספים נעשות מתחת לרדאר של הרגולטור, זה עלול לאפשר לגורמים עבריינים להלבין כספים ולהעלים מס על הכנסות. שוק המטבעות הוירטואליים גם אינו מפוקח על ידי הרשות לניירות ערך, ולכן חברות מהתחום ניצלו את הפירצה כדי לגייס מימון בהיקפים גדולים מהמשקיעים ולהשקת מטבעות חדשים. הבעיה היא שזה נעשה ללא שקיפות מלאה ולעיתים תוך מכירת חלום של התעשרות מהירה, כאשר בפועל סיכויי ההצלחה של רוב המטבעות האלו הם נמוכים מאוד. אלו רק חלק בעיות שהרגולטורים בעולם יצטרכו לפתור כדי שהשימוש במטבעות הוירטואליים יהיה הגון וחוקי.

אז האם לקנות מטבעות וירטואלים או לא?

בשנת 2009, שווי ביטקוין בודד עמד על כמה סנטים בודדים. כיום, שווי של אותו הביטקוין עומד על כ- 4000 דולר, תלוי באיזה יום בודקים - תשואה של כמילוני אחוזים ב- 8 שנים. נשמע טוב, לא?! בגדול, אנו לא מכירים תשואה כזו בזמן כה קצר בשום מוצר השקעה חוקי ולגיטימי מאז ומעולם, וזה רק אחד מהגורמים שאמורים להדליק נורות אדומות. חוק חשוב בכלכלה - אין מתנות חינם.

אף אחד לא באמת יודע מה השווי האמיתי של הביטקוין או כל מטבע וירטואלי אחר. לכן, אנשים שקונים ביטקוין מהמרים שגם אם הם קונים במחיר מופרז, מישהו יהיה מוכן לקנות מהם יותר ביוקר בעתיד. העניין הוא שביטקוין זה לא כמו זהב, שבטוח שיהיה לזה ביקוש גם בעתיד. הקיום של המטבעות הוירטואליים לאורך זמן תלוי בעיקר באישור של הרגולטור. בסין למשל, אסרו שימוש בביטקוין במוסדות פיננסיים ואסרו גם גיוס כסף למימון מטבעות וירטואליים חדשים. זה לא אומר שהמטבעות הוירטואליים לא יקבלו בסופו של דבר תוקף חוקי במקומות אחרים, אבל צריך לזכור שיש הרבה סוגי מטבעות כאלו וקשה לנחש מי מהם יהיה הדומיננטי ביותר בעתיד. במילים אחרות, קניה של ביטקיון או מטבעות וירטואליים אחרים היא בגדר השקעה ספקולטיבית מאוד, הרבה יותר ספקולטיבית מהשקעה במט"ח לדוגמה ובטח משוק המניות, ואנו לא ממליצים עליה כלל אלא בתור משחק נחמד. לצורך השוואה בלבד, בתחילת המאה ה-17 בהולנד, לקח שש שנים עד שאנשים שסחרו בצבעוניים הבינו שאין היגיון בלקנות פרח בשווי 10 משכורות שנתיות.

bottom of page