top of page

השקעות אלטרנטיביות- מה זה אומר ולמי השקעות מסוג זה מתאימות?


רוב האנשים ששומעים את המילה "השקעה" בטוחים שהם נכנסים למים עמוקים מאד. תחומי ההשקעות המסורתיים, למשל השקעות בשוק ההון, מעלים חשש אצל רבים: יש כאן חוקי משחק שלחלק מהאנשים הם קשים, לא מובנים ומאוד מורכבים. בעקבות כך, לא מעט מעוניינים למצוא פתרונות השקעות שלא יצריכו כניסה לעולם שוק ההון, המניות, הבורסות וכדומה, אלא בתחומים שהם פחות או יותר מכירים. בהרבה מקרים, השקעות אלה מקבלות את הכינוי "השקעות אלטרנטיביות", למרות שהמושג הזה דווקא כולל סוגים רבים של השקעות לרבות במכשירים מגוונים ומסוכנים. השקעה פופולרית שעונה על ההגדרה השקעה אלטרנטיבית הנה השקעה בנדל"ן בחו"ל, אך רוב האנשים לא מודעים לחוקים הרבים החלים על השקעה כזו. מדובר בהשקעות עם תשואה מרשימה בעבר, שמצליחה לתפוס את תשמות הלב של המשקיעים אך, כידוע, מה שהיה הוא לא בהכרח מה שיהיה. בנוסף, חוקי המיסוי על השקעות מעבר לים שונים לחלוטין וחשוב להכיר זאת.


מהן בכלל השקעות אלטרנטיביות?


קשה להעניק הגדרה חד משמעית למונח "השקעה אלטרנטיבית", אבל בדרך כלל מתכוונים להשקעה שאינה בשוק ההון. יש מספר אפיקים שמוגדרים כאלטרנטיביים: תחום הנדל"ן, קרנות הון סיכון, סחורות, מתכות, מטבעות דיגיטליים , פורקס וכו'.

לפעמים, מה שאלטרנטיבי הוא לא סוג הפריט שמשקיעים בו, אלא אופן ההשקעה. במילים אחרות: גם השקעה באגרות חוב או במניות עשויה להיות אלטרנטיבית אם נוקטים באסטרטגיה המוגדרת ככזו - כגון השקעות באופציות שורט/לונג, קרנות גידור וכו'.


למי מתאימות ההשקעות?


השקעות אלה אינן סולידיות (ברובן) ולכן מיועדות לאנשים שרוצים לסכן סכום כסף מסוים תמורת האפשרות לתשואה גבוהה. אלא שכיום המצב של חלק מאפיקי ההשקעה המסורתיים הוא בעייתי מעט. הריביות בלא מעט תחומים הן נמוכות מבעבר, כך שהפוטנציאל לרווח באפיקים סולידים ובאגרות החוב , הוא נמוך. מעבר לכך, מחירי המניות עלו בשנים האחרונות מה שמגדיל את הסיכון בשוק ההון המסורתי. פעמים רבות משקיעים פונים לתחום ההשקעות האלטרנטיביות כדי לחפש השקעות בטוחות יותר מאשר האפיקים המסורתיים, עד כמה שהשקעה יכולה להיות בטוחה, רק שצריך להבין כלל מרכזי - אין סיכוי בלי סיכון.

על רקע הריבית הנמוכה, יותרויותר משקיעים פונים לאפיק הזה. ישנן קבוצות שונות שנוהגות להשקיע באמצעים אלטרנטיביים. ראשית יכולים אלה להיות משקיעים מוסדיים שכבר מחזיקים בתיק השקעות זה או אחר. הם מעוניינים ליצור גיוון של תיק ההשקעות שלהם, במטרה להוריד את פוטנציאל הסיכון ע"י פיזור מוצרי. הגופים המוסדיים בעצם משקיעים את הכספים שלנו (כספי הפנסיה והגמל) בנדל"ן ברחבי העולם, והם לא היחידים. בשנים האחרונות קמו הרבה גופים שמשקיעים בשביל אנשים פרטיים בנדל"ן בחו"ל הן בנדל"ן מניב (כלומר נדל"ן שמושכר ואז המשקיעים מקבלים תשואה שוטפת) והן בנדל"ן יזמי (נדל"ן שמוקם במטרה להימכר, ואז משך הפרוייקט ארוך והסיכון בהתאם גדול יותר - אך גם פוטנציאל התשואה).

בעיני לא מעט משקיעים פרטיים, ההשקעות האלה נחשבות לפשוטות יותר לביצוע, כי הן בתחומים שאנשים מכירים יותר ובשל כך אנו רואים יותר יותר משקיעים פרטיים שפונים לאפיק הזה וחברות רבות קמות כדי לתת מענה לביקוש, ובשל המורכבות וחוסר ברגולציה, חלקן, כפי שאנו מדווחים בחדשות מפעם לפעם, לא לגיטימיות כלל ועלולות לגרום לנזק רב למשקיעים. ההמלצה הגורפת היא לבחון לעומק כל סוג של השקעה ולדבוק בעקרון הפיזור - השקעות אלטרנטיביות הינן לגיטימיות ויכולות להניב תשואה יפה לאורך השנים אך שילוב בינן לבין השקעות בשוק ההון המסורתי הוא השילוב הנכון ביותר שמעלה את הסיכוי שלנו להרוויח ומקטין את הסיכון.

בנוסף, אוכלוסיה נוספת שפונה לעולם ההשקעות האלטרנטיביות היא לקוחות המוגדרים כ"כשירים". לאחר שהם עומדים בשניים מבין שלושת המבחנים הבאים: מבחן הנכסים הנזילים (צריך ששוויים הכללי של המזומנים, הפקדונות והנכסים הפיננסיים בבעלותו יעלה על 12 מיליון שקלים), מבחן המומחיות (ללקוח יש כישורים ומומחיות בתחום, או לחלופין הוא הועסק שנה לפחות בתפקיד מקצועי בתחום) ומבחן מספר ההעסקאות (בכל ארבעת הרבעונים האחרונים האדם ביצע יותר מ-52 עסקאות בממוצע) יכולים להיכנס להשקעות מגוונות כגון קרנות גידור, נדל"ן וכו'.



לכל שאלה, נשמח לעמוד לרשותכם ולהציג בפניכם את מבחר החברות שאנו עובדים מולם כדי לספק לקהל לקוחותינו גם את האופציה של השקעות אלטרנטיבות כחלק מפרוטפוליו הנכסים של לקוחותינו.



bottom of page